تبلیغات
تــاپ اتــو | وبسایت تخصصی خودرو - بازگشت هیولای افسانه ای............
تــاپ اتــو | وبسایت تخصصی خودرو
http://8pic.ir/images/l58vcrab8gcekadbin99.png


45 سال قبل کمپانی اعظم آمریکایی رقبای خود یعنی پونتیاک و کامارو و... را در تنگنا قرار داد بله درست حدس زدید آن خودرویی که پس از متولد شدنش همه رقبایش را به چالش کشید موستانگ بود که در 1964 چشم به جهان گشود که در لغت به معنای اسب وحشی می باشد و این اسم به برند و مارک تجاری این اتومبیل تبدیل شد




نسل اول این خودرو در سال 1964 تولید شد و پس گذراندن روزهای اوج پس از 10 سال جای خود را به نسل دوم داد دراوایل سال 74 میلادی بود که موستانگ نسل 2 متولد شد دیری نپایید که نسل سوم طراحی شد یعنی 4 سال بعد از موستانگ نسل دوم و این مدل بعد از یک سال به مرحله تولید رسید سال 1979 بود که دنیای اتومبیل نسل سوم فورد موستانگ را به خود دید این مدل بسیار موفق تر از دو مدل قبل بود و چیزی حدود 15 سال بدون تغییر به بازار عرضه گشت که بالاخره در سال 94 نسل چهارم طراحی و ساخته شد که این مدل هم نسبتا بازار موفقی داشت و حدود 10 سال به همان شکل عرضه شد و در سال 2005 در نمایشگاهی در آمریکای شمالی نسل پنجم این اتومبیل معرفی شد و این اتومبیل در دو مدل کوپه و کانورتیبل در نمایشگاه فخر فروشی می کرد اگر بخولهیم این را کمی با نسل های قبلش مقایسه کنیم کمی عضلانی تر و جذاب تر و خشمگین تر شده بود که گویی روحی اسپرت در آن دمیده شده است استقبال از این اتومبیل بسیار بود که باعث شد در سال 2008 در نمایشگاه لس آنجلس ما شاهد یک فیست لیفت کلی باشیم این نسل پنجم در سالهای 2008 و 2009 بازار موفقی داشت و سال 2010 نسل ششم این خودرو هم به جهانیان معرفی گشت



این خودرو از 3 پیشرانه بنزین سوز بهره می برد که اولین پیشرانه آن 6 سیلندر به حجم 4 لیتر می باشد، دومین پیشرانه آن 8 سیلندر به حجم 4.6 لیتر و پیشرانه سوم هم همان 8 سیلندر به حجم 5.4 لیتر که از توربو هم بهره می برد و در مدل های شلبی مورد استفاده قرار می گیرد و تمامی موتور ها هم که همانطور که می دانید با آرایش V شکل طراحی گشته است



اتومبیل مورد نظر ما از پیشرانه دومی یعنی همان 8 سیلندر به حجم 4.6 لیتر بهری می برد و از نسل پنجم خانواده ی موستانگ می باشد که مدل آن 2008 می باشد که نسبت به نسل های قبل کمی فاصله محورعقب و جلو این اتومبیل تغییر کرد، این اتومبیل به رنگ نارنجی می باشد که این رنگ هم از رنگ های خاص این اتومبیل به شمار می رود و در هر پرتویی یک رنگ زیبا را از خود به نمایش در می آورد از مواردی که باید در ظاهر این خودرو به آن دقت کرد عضلانی بودن طراحی این اتومبیل می باشد این اتومبیل پوزه ای کشیده دارد تو رفتگی پیش رادیاتی که برای این اتومبیل تعبیه شد و مزین به آرم موستانگ می باشد، با برآمدگی سپر جلوی عضلانی این اتومبیل جبران شده و زیبایی انحصاری را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است و هود روی کاپوت هم که برای خنک شدن پیشرانه است، نظر ما را در اولین نگاه جلب می کند که این مهم فقط در مدل های GT دیده می شود گلگیرها و سپرهای این اتومبیل هم کمی انحنا دارد و حالت عضلانی را به خود گرفته است



از کارهایی که توسط مالک خوش ذوق این اتومبیل بر روی این اتومبیل انجام گردیده است می توان به درب موتور و رینگ ها و آیینه های این اتومبیل اشاره کرد که درب موتور و آیینه های این اتومبیل در کشور امارات به رنگ مشکی مات تبدیل شده است و رینگ هایی هم مختص حال اتومبیل باز با رنگ مشکی مات و سایز 20 اینچی RIN SPEED برای این اتومبیل ست شده است که حس استریت فایتر بودن را در موستانگ مورد بررسی تقویت می کند روکش RIN SPEED چیزی جز تایرهای Sumitomo با پهنای 245 و دیواره 35 نیست که جای تایرهای پیرلی با پهنای 235 و دیواره 55 و سایز 17 اینچی را گرفته است !! که خود این رینگ را به این اتومبیل نشانده است و زیبایی یکی از اعضای خانواده هندلینگ را به ارمغان می آورد !! از نکات جالب دیگر بهینه سازی Ram Air ها در مدل های GT می باشد، چراغ های زیبای جلوی این اتومبیل با پرتاب نور HID زیبایی خود را در شب هم حفظ می کند در نمای عقب این اتومبیل با بالچه ی زیبا و نشان GT و دو لوله اگزوز استنلس استیل در عین سادگی طراحی زیبایی خاصی را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است



حال می خواهیم داخل این اتومبیل را بررسی کنیم ابتدا باید بگوییم که موستانگ اتومبیلی است که سطح تجهیزات آن معمولی می باشد نسبت به آنچه شما با دیدن ظاهر این اتومبیل در نظر دارید، این اتومبیل هم یک اتومبیلی است که قیمت نسبتا مناسبی دارد و به قولی میان قیمت می باشد حال به هر صورت درب این اتومبیل را باز می کنیم یک احساس هالیوودی به ما دست می دهد بر روی صندلی های چرمین این اتومبیل که گویی از چرم بوفالو می باشد،می نشینیم فرمان خوش دست و اسپرت که دور آن چرمین و در میان آن 3 پره آلومینیومی می باشد هودی که بر روی درب موتور طراحی شده است در مقابل چشمان ما می باشد که اینها دست به دست هم می دهند تا یک حس رانندگی هیجانی را به شما القا می کند



داشبورد چرمی به علاوه قطعات پلاستیکی و پنل های آلومینیومی و کرومی زیبایی داخل کابین را دوچندان می کند در کل این هم می شود گفت که تمامی قطعاتی که در داخل این خودرو به کار رفته شده است از مرغوب ترین هاست در مطالبی که مربوط به این اتومبیل بود در اینترنت مطالعه کردم و یک جایی به این نکته رسیدم که آقای مورالز رییس تیم طراحی داخل کابین بوده و او بوده که آرایش و جنس مواد به کار برده در موستانگ را مشخص کرده است اینجا باید این را نتیجه گیری کرد که این فرد و تیم طراحی اش این وظیفه را به نحو احسن انجام داده اند تلفیق آلومینیوم و چرم و پلاستیک در داخل کابین این خودرو به زیبایی انجام شده است توازن و هماهنگی قطعات به کار رفته در داخل این خودرو خیره کننده می باشد



فرمان این اتومبیل که در مرکز آن اسب وحشی را در حال تاختن می بینیم کلیدهایی را در خود گنجانده است که آنها عبارت است از کلیدهایی دیگر برای صحبت کردن با تلفن همراه و همچنین هم کلیدهایی مختص سیستم صوتی 500Shaker می باشد که سیستم صوتی این اتومبیل شامل چنجر 6 دیسک می باشد و دارای قدرت خروجی 500 وات می باشد که در هنگام پخش موزیک شما را به وجد می آورد، بر روی کنسول میانی این اتومبیل به جز سیستم پخش موسیقی و ادوات مربوط به آن که قسمت میان آن را به خود اختصاص داده دکمه هایی جهت تنظیمات وضعیت خودرو و بلوتوث و فلاشر و کلید فعال شدن کیسه های هوا و سیستم مدیریت پایداری یا همان TCS می باشد در طبقه زیرین کنسول این خودرو هم ادوات مربوط به کولر و بخاری این اتومبیل می باشد که دریچه هایی مجزا برای سرنشینان عقب را هم داراست و به تهویه این اتومبیل کمک فراوانی می کند کمی از کنسول میانی پایین تر می آییم به پنل دنده و قسمت ترمز دستی می رسیم که در کنار آنها جا لیوانی دوبل دیده می شود که دو عدد لیوان را در خود جای می دهد دوست داریم تا این اسب وحشی را به چالش بکشیم ...


پشت فرمان این خودرو قرار می گیریم صندلی خود را به وسیله شاسی کنار صندلی تنظیم نموده البته فقط صندلی راننده برقی تنظیم می شود و سرنشین کناری باید به وسیله اهرم دستی صندلی خود را تنظیم کند این هم به دلیل فول آپشن نبودن این اتومبیل می باشد کمربند ایمنی پیش کشنده را می بندیم واستارت می زنیم در 2 ثانیه صدای آمریکایی یک اتومبیل اصیل از پیشرانه آن بر می خیزد قصد داریم شروع هیجانی داشته باشیم اما اتومبیل از ما هیجانی تر می شود و یک ور دو ور را به ثمر می رساند نعره ای که از پیشرانه 8 سیلندری این اتومبیل بلند می شود تنتان را می لرزاند !!


حرکت می کنیم می بینیم که تمامی دنده ها قبل از ردلاین و درست روی 6000 دور تعویض می شود صدای زیبایی که از پیشرانه 4.6 لیتری این هیولا بلند می شود استایل قرار گرفتن ما در پشت فرمان این اتومبیل بسیار اسپرت می باشد و این اتومبیل از سری کوپه هایی است که دید بسیار خوبی را داراست همین ها هیجان ما را صد چندان می کند گاز می دهیم سرعت از 100 کیلومتر گذر می کند در تعویض دنده ها ما شاهد نکته ای جالب هستیم آن هم این است که دیگر خبری از مکس نیست زیرا در اتومبیل های دنده اتوماتیک دیگر کمی مکس را می بینیم اما در این آمریکایی دیگر خبری از آن نیست قدرت بالای این اتومبیل و انتقال قدرت روی چرخ های عقب و شتاب جانبی بالا سر پیچ ها باعث می شود که اگرسر پیچ ها شما پا را از روی پدال گاز برندارید یک دریفت جانانه بزنید !!



البته مطالبی که در فوق ذکر شد حاکی از کم امکانات بودن این اتومبیل نیست زیرا این اتومبیل یک اتومبیل میان قیمت و بسیار با امکانات می باشد از دیگرامکانات دیگر این اتومبیل می توان از کروز کنترل- شیشه های برقی اتوماتیک – قفل الکترونیکی درها- آیینه های برقی جانبی ضد نور – صندلی برقی راننده با تنظیم ارتفاع – صندلی های عقب با قابلیت خواباندن که در مواقع اضظراری خودنمایی می کنند

به هر حال به خیابانی صاف و مسطح می رسیم سرعت را افزایش می دهیم فشار جی این اتومبیل بالاست و شما را در صندلی فرو می برد صدای پشرانه در دورهای پایین بسیار زیباست اما به محضی که گاز می دهید نعره ای عجیب حس هیجان را به شما القا می کند بعد از گازیدن ترمزهای ABS با دیسک های خنک شونده هستند که سایز آنها در جلو 4/12 اینچ و در عقب 8/11 اینچ می باشد که این اتومبیل را با کمی التماس متوقف می کند و این ضعف سیستم ترمز را نشان می دهد که مالک این خودرو هم از آنها راضی نبود البته در هنگام ترمز کردن کله کردن و گیج شدن قسمت جلوی اتومبیل هم بسیار ملموس بود و طوری که من از دوستان کارشناس پرسیدم گفتند که به خاطر تقسیم وزن 53 درصدی در جلو و 47 درصدی در عقب است، TCS اتومبیل را خاموش می کنیم به سرعت پشیمان می شویم زیرا 315 اسب بخار اجازه صاف رفتن را به این اتومبیل نمی دهد و موستانگ فقط روی هرزگردی می باشد

فورد به خاطر ایمنی ایمنی سرنشینان 2 عدد ایربگ و دو عدد کیسه هوا در صندلی ها برای کنترل اینرسی سرنشینان نعبیه کرده و این خود رانندگی خوبی را به شما هدیه می کند؛اگر هم شما از داخل این اتومبیل راضی نباشید قدرت پیشرانه همه چیز را از یاد شما می برد و اصلا نباید پیشرانه 8 سیلندر 24 سوپاپ آلومینیومی این اتومبیل را دست کم بگیرید

هندلینگ این اتومبیل درست یک کوپه اسپرت خیابانی را یاد آور می شود که این هم به خاطر تعلیق مک فرسون با محور کوتاه و آنتی رل بار و آنتی شوک در جلو و در عقب هم آنتی شوک و 3 نقطه اتصال و تیوب آنتی شوک فنرهای panhard می باشد البته فرمان این اتومبیل بسیار سفت می باشد و برای چرخاندن آن حتما از رستم دستان کمک بگیرید !!

پایان سخن :
فورد موستانگ یک خودروی میان قیمت و بسیار به صرفه می باشد که هم برای استفاده های شهری و هم برای بیرون شهر و هم رانندگی ریسینگ و پس از گذشت چند دهه هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده این هم نشان دهنده اصالت انکارناپذیر موستانگ می باشد و یکی از بهترین اتومبیل های شهری دنیا به شمار می رود البته باز هم باید گفت که نسبت به قیمت مناسبی که دارد در پایان جا دارد از آقای حسن قنبری مالک محترم اتومبیل و همچنین آقای حسین محمدی و محمود رحمتی که این دیدار را برای ما فراهم کردند نهایت تشکر را داریم


پیشرانه
8 سیلندر خورجینی 24 سوپاپ

نوع بلوک
سرسیلندر و بلوک آلومینیومی

حجم موتور
4606 سی سی

حد اکثر قدرت
315 اسب بخار در 6000 دور

حداکثر سرعت
240 کیلومتر

کمپرس
8/9 به 1

گنجایش مخزن سوخت
60 لیتر

وزن خودرو
1600 کیلوگرم
آرشیو مطالب سایت
نظر سنجی سایت
انتخاب شما از بین خودروهای سواری زیر کدام است؟






صفحات جانبی سایت
پیوند های روزانه